Taki smo (68)
Vivienne Westwood je postala modna ikona in zgled za mlade že od sedemdesetih let prejšnjega stoletja in še danes spodbuja nove genaracije k boju zober političnim in družbenim krivicam. Gotovo je ena izmed najbolj kontroverznih osebnosti v svetu mode zaradi svojih ekscentričnih defilejev in protestnih kampanj, katerih namen je senzibilizirati modno industrijo in obenem glavne politične akterje o pomembnosti varovanja okolja.
V filmu Vivienne Westwood. Punk, ikona, aktivistka angleške režiserke Lorne Tucker, ki bo v italijanskih kinodvoranah od 20. februarja, je predstavljena obširna in izredno kompleksna osebnost gospe, modne ustvarjalke, umetnice, ki je pri petih letih že znala sama ustvariti par čevljev, pri dvanajstih pa je že šivala obleke. Angležinja Vivienne Isabel Swire je spremenila svoj priimek po poroki z Derekom Westwoodom. Zanimanje za modo in umetnost je bilo v njej prisotno že od otroških let. Najprej je delala kot učiteljica, obenem pa je ustvarjala in prodajala obrtniško izdelan nakit na stojnicah v Portobello Road, v Londonu, njena kariera v modni industriji pa se je začela kasneje, po srečanju z Malcolmom Edwardsom McLarenom, menedžerjem rock-punk skupine Sex Pistols, s katerim je imela ljubezensko razmerje. Glasba in moda sta bili v umetnosti in ustvarjalnosti Vivienne vedno povezani. Leta 1971 sta z Malcolmom odprla Let It Rock – svojo prvo trgovino z oblačili in ploščami rock and roll glasbe. Trgovina se je med leti večkrat preimenovala, leta 1979 pa je dobila svoje dokončno ime Worlds End in značilna ura, ki teče narobe, od takrat krasi streho nad izložbo trgovine. Malcolm se je boril proti ustaljenim družbenim pravilom, proti “sistemu” in Vivienne mu je sledila. Mladi par je razvil sodobno reinterpretacijo zveze med rock and roll glasbo in modo, izumil nov način oblačenja z raztrganimi majčkami, verigami in posebnimi kombinacijami oblačil in tkanin. To je bil le uvod v čisto nov “punk slog”, ki je kmalu osvojil celoten svet mode. Vivienne in Malcolm sta se skupaj zelo zabavala, ko pa sta se ločila, je ona spoznala, da se bo morala sama vzdrževati, zato se je popolnoma koncentrirala na to, kar ji je najbolj pripadalo: ustvarjanje oblačil. Zamislila si je “new romantic look”, mešanico stila punk z izjemno ekstravagantnimi in provokativnimi elementi. Prvi modni defile nove kolekcije “Pirate” je predstavila v Londonu leta 1981: njeni modeli se niso zgledovali več samo po ulični modi mladih Londončanov, ampak tudi po tradiciji in visokokvalitetni šiviljski tehniki. Vivienne je preučevala zgodovino mode in kostumov vseh zgodovinskih dob, tudi sedemnajstega in osemnajstega stoletja, in tako iskala navdih. Bila je prva sodobna modna ustvarjalka, ki je odločno ponovno predstavila in posodobila stara modna dodatka, kot sta bila korzet (steznik) in “faux-cul”, ki sta bila že zdavnaj pozabljena. Vivienne je črpala ideje iz svoje velike ljubezni do zgodovine, slikarstva, družbene in politične aktivnosti. Svojo modo je ustvarila iz niča. Ni imela denarja, ne sponzorjev – ponoči je šivala na kuhinjski mizi. Izvedenci modne industrije so se iz nje norčevali, niso je sprejeli medse, njej pa je z odločnostjo, trudom in delom uspelo ustvariti modno linijo in kmalu imperij. Vivienne je včasih ekscentrična ženska, a vendar vedno globoko zvesta vrednotam. Še danes jo imajo za “outsider”, čeprav ji je kraljica Elizabeta podelila naziv “Dame” in je ena najbolj uspešnih svetovno znanih modnih ustvarjalk. Ne zanimajo je samo glasba, moda in umetnost, zelo je aktivna na področju okoljevarstva, in to se zrcali tudi v vseh izbirah, ki jih sprejema v svojem podjetju. Pri proizvodnji oblačil spoštuje okolje in ne uporablja materialov živalskega izvora, med drugim podpira no-profit organizacije, kot je PETA, ki ščitijo pravice živali, in izbira naravna vlakna, ki so bila ustvarjena s čim manjšim negativnim vplivom na okolje. Istočasno skuša spodbujati kupce k racionalnejšim nakupom kakovostnih izdelkov – v njenih trgovinah je vedno prisoten napis “buy less, choose well, make it last” – kupi manj, izberi dobro, naj traja dalj časa. Večkrat ponavlja: “Kar je dobro za planet, je dobro za gospodarstvo. Kar je slabo za planet, je slabo za gospodarstvo”.
Vivienne je bila čisto posebna oseba že od mladih let, Malcolm pa jo je približal svetu politike in perečim družbenim vprašanjem. Danes se poslužuje mode in svojih stvaritev kot sredstva za širjenje protestnih sporočil zoper dejanja in politiko, ki ogrožajo ravnovesje našega planeta. Vivienne Westwood je punk in borbena ne samo v modi, ampak tudi v boju za zaščito okolja: podprla je kampanjo Save The Arctic in zbirala sredstva v pomoč avtohtonim plemenom, ki živijo na področjih tropskih gozdov, in še veliko več – “Klimatska revolucija je punk. Punk živi”!
Predrzna in uporniške narave, Vivienne Westwood je izkoristila modo kot sredstvo za opozarjanje na podnebne spremembe, vendar njen aktivizem ni omejen le na vprašanje zaščite okolja: od leta 2005 je članica Libertyja, gibanja za zaščito državljanskih pravic v Združenem kraljestvu, prav tako sodeluje tudi z organizacijama Reprieve in Amnesty International. Zato lahko rečemo, da je modna oblikovalka, podjetnica in umetnica, ki dela na več področjih. Moto “v dvomu je bolje pretiravati” predstavlja njeno filozofijo življenja in dela, tako v modnem svetu kot v političnem in okoljevarstvenem aktivizmu.