Zgodba o odrešenju razodeta otroškim srcem (vseh starosti)
GORICA – Poklon verni umetnici Paoli Bertolini Grudina
Kulturni center Lojze Bratuž je napolnila množica prijateljev Paole Bertolini Grudina (1964–2019) za poklon, pričevanje in obenem razstavo, ki ji jo je pet let od prerane izgube priredilo širše občestvo ljudi, ki so jo imeli radi, posebej sopotnik v življenju, veri in umetnosti Walter Grudina. Sobotni dogodek je bil dvojni, saj je ob odprtju razstave Paolinih ilustracij v pritličnih prostorih sledil razčlenjen kulturni in pričevanjski dogodek v veliki dvorani. Njene podolgovate, nežne in poduhovljene ikone osnovnih barv, ki spominjajo na le na videz naivne podobe s panjskih končnic in zunanjih fresk naših podeželskih cerkvic, so bile intimna uvertura v srečanje z globoko bivanjsko in umetniško izkušnjo.
Claudio Simeoni, predsednik kulturnega društva La Primula iz Ločnika, kjer je doma družina Bertolini Grudina, je povezoval nastope še drugih glavnih prirediteljev, predsednice centra Bratuž Franke Žgavec, predsednika ZSKP Miloša Čotarja in zastopnikov podpornih ustanov, mestnega odbornika za kulturo Fabrizia Oretija, predstavnika goriškega škofa don Nicolo Bana, vikarja koprske škofije Bogdana Vidmarja, glavnega govornika don Alessia Gerettija, ki je pripravil študijo za katalog, Grudinovega dijaka Marca Fiora, ki je v slovenščini prebral vsebino študije, in navdihovalca dogodka Walterja Grudino.
Znani organizator razstav na filozofske in estetske teme v kraju Illegio v Karniji, duhovnik Alessio Geretti, ki je pripeljal veliko svetovno umetnost tudi v Gorico, je postregel s pravo lectio magistralis, ki je obogatila, kar je zapisal v katalogu. Izpostavil je glavna izhodišča in ugotovil, da so prvi prejemniki sporočilnosti Paolinih ilustracij otroci. Njene slike in sličice odražajo sveto otroškost; otroke je treba jemati resno in jim omogočiti, da dojamejo smisel življenja in razodetja. Druga bistvena prvina je domišljija, ki bistveno sodeluje v duhovnem svetu otroka. Ilustracija ni le pomoč pri razumevanju besedila, je učinek duha, ki ustvarja oblike, v katerih zasijeta milost in resnica. In nenazadnje, risba za otroke naj ne bi bila zgolj analitična predstava, pač pa vabilo k čudenju.
Don Geretti je poudaril značilnosti Paolinega prevajanja Božje besede v slike in nagovarjanja srca otrok. Ovrednotil je duhovno moč barve, pri njenih akvarelih tako izrazito, kot da naznanja prihod Boga k nam. Enostavno bistvo njene risarske poteze je primerjal s polnostjo, neposrednostjo in jasnostjo otroške pisave. V soočanju z velikimi mojstri iz preteklosti je omenil njeno pogumno izrisovanje perspektive v kompoziciji in zornem kotu pogleda, ki je izviren, saj je junakom svetopisemskih zgodb in Jezusovih prilik dodala živali, značilne za Palestino, in tudi naše, denimo pikapolonice. Njeno vpletanje celotnega vesolja v Božje je označil kot “teološko intuicijo”.
Sledil je ogled filma Zgodba o odrešenju razodeta otroškim srcem, ki sta ga ustvarila zakonca, režiserka-montažerka Valeria Baldan in mojster fotografije Giovanni Ziberna, ki izhajata iz znane Olmijeve šole Ipotesi Cinema. Le v enem snemalnem dnevu sta posnela pričevanje Walterja o življenjski, verski in umetniški skupni poti s Paolo. Občuteno sta zmontirala frontalni statični posnetek intervjuvanega z družinskimi fotografijami njunega otroštva in skupnega življenja ter slikami številnih svetopisemskih knjig za otroke, ki so bile prevedene v glavne svetovne jezike in razširjene v kakih 30 držav vseh celin. Walterjeva izpoved obnovi svetle in tudi boleče etape skupnega življenja, ki ga je razveselil prihod petih otrok, Jana, Nine (oba na sliki z očetom v soboto), Jurija, Kima in Petra, ter sedem vnukov. Walter je iskreno, ganljivo, tudi pretresljivo, a nazadnje spokojno pripovedoval o lastnem težkem tržaškem otroštvu, srečanju s Paolo in njeno veliko družino Bertolini-Vetrih, ki je štela sedem otrok (prisotna je bila sestra Chiara), o skupnem kljubovanju, premoščanju tudi hudih problemov, o njuni ljubezni ter srečanju z umetnostjo in vero …
Za montažo in realizacijo filma, ki ga odlikuje v nežnem kontrapunktu sijajna glasba, je bil potreben dober mesec dela. Izpoved s pridihom avtentičnosti, ki zaradi svoje zahtevne neposrednosti spominja na Lanzmannov film iz 1985 s slično posnetimi pogovori o Shoah, je že moč videti na YouTube na povezavi: https://youtu.be/rSj1qlwXxHo
Ob sklepu smo nazdravili z zlato rebulo, ki jo je ponudil Walterjev bratranec, vinogradnik Michele Grudina s Skrljevega, od koder je izhajal Walterjev oče Dario. Razstava je odprta od ponedeljka do sobote od 16. do 18. ure vse do 10. januarja, ob prireditvah v dvorani ali po dogovoru s tajništvom na tel. 0481 531445. Upam, da si jo bo ogledalo čim več šol vseh stopenj in ne le iz Goriške ter seveda otroci vseh starosti.
Prva fotografija: Otroka Jan, Nina in oče Walter Grudina, grafik, risar stripov, učitelj verouka in oblikovalec plakata / kataloga z ilustracijami (© Anno Domini Publishing – UK) žene in mame Paole Bertolini Grudina, ki so obkrožile svet. (Foto Davorin Devetak)
Druga fotografija: Leitmotiv prelestnih akvarelov Paole Bertolini Grudina je mehka giottovska kompozicija osnovnih barv. Upodobljena Smrt na križu je nedojemljiva, le nakazana, da ne bi ranila naše oči.
Tretja fotografija: Pričujočnost priljubljene Paole Bertolini Grudina na srečanju v soboto 16. novembra 2024 v veliki dvorani goriškega Kulturnega centra Lojze Bratuž