Slavnostno ob nagrajencu, režiserju Karpu Godini

Osrednja prireditev ob 31-letnici delovaja Kulturnega doma v Gorici je bila v četrtek, 22. novembra, ko so v veliki dvorani tega goriškega slovenskega hrama slovesno podelili nagrado Darko Bratina 2012 – Poklon viziji. To nagrado podeljuje od leta 1999 goriški Kinoatelje (letos praznuje 35-letnico ustanovitve) v spomin na svojega ustanovitelja Darka Bratino (1942-1997), senatorja italijanske republike, sociologa in filmskega kritika, ki je filmski umetnosti pripisoval veliko sporočilno moč in vrednost. Dobitnik letošnje nagrade je, kot znano, Karpo Godina, rojen l. 1943 v Skopju, filmski, gledališki in operni režiser, scenarist, montažer in direktor fotografije, ki je l. 1968 vstopil v svet poklicne filmske produkcije in l. 1980 posnel svoj prvi celovečerni film Splav Meduze. Dolga leta je poučeval na AGRFT filmsko režijo, pozneje pa predmet filmska in TV kamera. Še danes kot uveljavljen pedagog navdihuje s svojimi deli filmarje doma in po svetu. Godina je bil deležen nad 40 nagrad, Prešernovo nagrado za življenjsko delo je prejel l. 2006. Tokrat je na odru Kulturnega doma vidno ganjen zaradi dolgoletnega prijateljstva, ki ga je vezalo na Darka Bratino, iz rok njegovih hčerk Mile in Majde prejel nagrado Darko Bratina 2012- Poklon viziji. V obrazložitvi nagrade piše, da jo je prejel “za celovitost vsestranskega avtorskega dela v vlogi režiserja in direktorja fotografije ter za pedagoško delo na področju usposabljanj novih filmskih generacij. Od ljubiteljskih začetkov pa do zrelih del se opus Karpa Godine odlikuje po stilistični tankočutnosti in drznem eksperimentiranju, ki ju avtor uveljavlja kot nerazdružljivi vrednoti. Na isti način opazuje družbo, pri čemer poetične ravni nikoli ne ločuje od politične. S tem doseže svojevrstno osebno ekspresijo, ki jo označujeta tako ironična distanca kot iskreno sočutje do malega človeka v večkulturnem prostoru. Izjemno delo Karpa Godine torej prispeva, najprej v okviru jugoslovanskih kinematografij, potem pa v slovenskem filmu, k oblikovanju kritične in človekoljubne zavesti, v kateri rase prizadevanje za svobodno in pluralno družbo”. Te njegove značilnosti je mogoče razbrati tudi iz njegovega filma Rdeči boogie ali Kaj ti je deklica, ki so ga predvajali na četrtkovem večeru. Film je nastal l. 1982 in ni odličen le zato, ker prikazuje prva povojna leta socializma v Sloveniji, v katerih je bil med drugim kmet na udaru in so zaradi tega kmetje skrivali mleko in svoje krave, da ne bi jim jih prisilno odvzele zadruge, in ko so bile še kako aktualne hišne preiskave in je bil še jazz nezaželjen. Lep je tudi, ker so v njem posejani drobni komični elementi, ki razbremenjujejo celotno dramatično vsebino, v kateri je zaznati željo po izhodu iz mračnega socialističnega vsakdana v vsestransko sproščujočo svobodo. V njem so protagonisti člani radijskega benda, ki morajo na delovišča, na katerih se trudijo mlade delovne brigade, pa tudi med kmete, da bi s socrealističnimi pesmimi in himnami dvigali moralo. Oni pa imajo radi jazz, v ritmu katerega se da izvesti tudi ljudska Kaj ti je deklica. V filmu nastopajo nekatera bleščeča igralska imena, kot sta npr. Ivo Ban in Boris Cavazza. Scenarij zanj je napisal Branko Šoemen. Karpo Godina je ob koncu projekcije potožil nad kakovostjo barv v filmu, “vse je postalo rdeče, ker barve izginjajo in bodo v kratkem popolnoma izginile, ker se pač filmski trak stara. Vse, kar je barvnega namreč propada”. Ta bridka usoda preti vsem slovenskim filmom iz preteklosti, ker ni denarja, da bi jih temeljito restavrirali. Na Hrvaškem je država to že davno uredila, tako da vsako leto rešijo po deset filmov, je zatrdil Godina. Ravno o restavraciji filmov, je dejal, so se v dopoldanskih urah pogovarjali s študenti raznih smeri, ki se ukvarjajo s filmom.
Udeleženci večera so si ogledali najprej dokumentarni film Karpopotnik (2012), ki ga je posnel Matjaž Ivanišin (tudi on je bil prisoten v dvorani), sledeč poti, ki jo je davnega leta 1971 takrat 28-letni Karpo Godina prepotoval s kamero po Vojvodini in naredil film ‘mam eno hišo, ki je ohranjen le fragmentarno.
Na četrtkovi slovesnosti, ki sta jo priredila Kinoatelje in Kulturni dom, je posamezne točke programa v slovenščini in italijanščini povezoval Aleš Doktorič. Kinoatelje je petnajst filmskih del Karpa Godine med 21. in 28. novembrom predstavil širšemu občinstvu ne samo v Gorici in Novi Gorici, ampak tudi v Ljubljani, Izoli, Trstu, Divači in Vidmu.
IK

Kulturni dom Gorica / Podelitev nagrade Darko Bratina

Prelistaj tiskano izdajo tednika Novi glas.

Oglej si zbirko tiskanih izdaj našega tednika.

Tiskane izdaje

Prireditve

Vreme