51. Teden slovenske drame

V Prešernovem gledališču Kranj bodo od 3. do 13. novembra gostili že 51. Teden slovenske drame. Gledališki festival, ki bi moral biti v svojem ustaljenem terminu že konec marca, je torej končno tu. Obetajo se bogati in raznoliki programi: tekmovalni, spremljevalni, dodatni in spletni program. Letos poleg že ustaljenih nagrad (nagrada Slavka Gruma, nagrada za mladega dramatika, bienalno Grün-Filipičevo priznanje, Šeligova nagrada in nagrada občinstva) podeljujejo še tri nove nagrade: nagrado Tedna slovenske drame za najboljšo igralko, nagrado Tedna slovenske drame za najboljšega igralca in posebno nagrado Tedna slovenske drame po izboru žirije.

Teden slovenske drame je osrednji festival uprizoritev, nastalih po slovenskih dramskih besedilih, ki ga Prešernovo gledališče Kranj s podporo Ministrstva za kulturo RS in Mestne občine Kranj organizira že dobrega pol stoletja.

»Zelo sem vesel, da bomo tokratno 51. edicijo festivala lahko izpeljali, in to v izjemnem novembrskem terminu,« pravi direktor Prešernovega gledališča Kranj Jure Novak in dodaja: »Selektorjev izbor poka po šivih od odličnih, gledljivih predstav, ki so povečini nastajale za zaprtimi vrati gledališč in prav vse nosijo energijo, željo, da planejo na odre in pred ljudi. Dodatni program se šibi pod težo tehtnih, relevantnih dogodkov in novitet, predstavljali bomo prelomne publikacije, resne študije, ostra mnenja, drzne koncepte in razgibane ritme. Festival je zrel, preizkušen in stabilen. Hkrati pa imamo v Prešernovem gledališču Kranj z njim še velike načrte, mladostno in vitalno je zazrt v prihodnost. Ponosen sem na celo ekipogledališča in vse zunanje sodelavce, da so v težkih in negotovih pogojih ustvarili tak program, ki bo za teden dni zaznamoval Kranj in vso Slovenijo, z nami pa bodo na festivalu tudi gostje iz tujine, ki bodo glas o slovenskem gledališču raznesli po vsej Evropi.«

Selektorju letošnjega festivala Roku Andresu si je kljub epidemiji covida-19 in okrnjeni gledališki dejavnosti uspelo ogledati kar 38 uprizoritev, nastalih po slovenskih dramskih predlogah. Kot ugotavlja, »kondicija slovenske dramske ustvarjalnosti, kljub neugodnim okoliščinam, ni upešala. Z današnje perspektive lahko rečem, da je leto 2020 manj usodno vplivalo na njen napredek, estetski naboj in družbeno vlogo, kot sem se bal ob oddaji selekcije na začetku letošnjega leta. Osrednji poudarek programa za 51. TSD je raznolikost. S časovne distance lahko rečem, da je program nekakšen prerez raznolikih pristopov, procesov, generacij, estetik in producentov. V selekciji tekmovalnega in spremljevalnega programa ter spletnih projektov se kaže kar najširši razpon načinov uprizarjanja slovenske dramatike.«

V selekcijo tekmovalnega programa je uvrstil šest uprizoritev, pet v selekcijo spremljevalnega programa, videli pa bomo tudi tri projekte spletnega programa. Ob tem je dodal: »Uprizoritvene ekipe posegajo po novih besedilih, velik delež nastane med samim ustvarjalnim procesom, vidna je zastopanost mlade generacije avtoric in avtorjev. Močno je prisotno družbeno angažirano gledališče, delež krstnih izvedb je visok, pogoste so igralske avtorefleksije … Naš čas definirajo avtorski pristopi k besedilu in razumevanje dramskega besedila kot izhodiščnega teksta, na katerega se uprizoritvena ekipa opira ali nanj improvizira. Dramsko besedilo vse pogosteje nastane v procesu nastajanja uprizoritve, kar potrjujeta tudi pogled na prispela besedila za Grumovo nagrado zadnjih let in program 51. Tedna slovenske drame.«

 Tekmovalni program

  •  Oče Romuald/Lovrenc Marušič: Škofjeloški pasijon (Prešernovo gledališče Kranj in Mestno gledališče Ptuj), režiser: Jernej Lorenci
  • Nejc Gazvoda: Jazz (Mestno gledališče ljubljansko), režiser: Nejc Gazvoda
  • Gejm (Slovensko mladinsko gledališče in Maska Ljubljana), režiser: Žiga Divjak
  • Matjaž Zupančič: Nova rasa (SNG Drama Ljubljana), režiser: Matjaž Zupančič
  • Rok Vilčnik – rokgre: Pošta (Drama SNG Maribor), režiser: Juš A. Zidar
  • Sedem vprašanj o sreči (Lutkovno gledališče Ljubljana in Slovensko mladinsko gledališče), režiser: Tomi Janežič (Predstava na festivalu zaradi objektivnih razlogov producenta ne bo odigrana.)

Spremljevalni program

  • Patrizia Jurinčič Finžgar: Bidovec-Tomažič: Tovarištvo (Slovensko stalno gledališče Trst), režiserka: Patrizia Jurinčič Finžgar
  • Mitska (EX-teater), režiserka: Hristina Vasić Tomše
  • Matjaž Zupančič: Vladimir [Владимир] (Gledališče Stojan Bačvarov, Varna in

Gledališče Replika, Sofija Bolgarija), režiser: Nikolaj Kenarov

  • Not Dead Enough/Vestern (Gledališče Glej), avtorska predstava
  • Jernej Potočan: Žalostinke (Mestno gledališče ljubljansko), režiser: Jan Krmelj (Predstava na festivalu zaradi objektivnih razlogov producenta ne bo odigrana.)

 Spletni program

  •  Monologi s kavča (Prešernovo gledališče Kranj), režiserja: Maša Pelko in Luka Marcen
    • Rok Vilčnik – rokgre: Naj me premakne
    • Varja Hrvatin: Kako se že reče tej črtici, ki ti utripa v wordu?
    • Simona Hamer: Kletka
    • Tjaša Mislej: Korenine in krila
    • Peter Rezman: Nočna
    • Kim Komljanec: Eden mora prevzet komando
    • Simona Semenič: sproščeno
    • Nejc Gazvoda: Kune
  • Sandi Jesenik: Kraljice (Društvo vsestranskih literarnih ustvarjalcev – VLU), avtorska ekipa: Daniel Petković, Igor Sviderski, Jana Menger, Petra Veber, Sandi Jesenik
  • Bralne uprizoritve Festivala dramske pisave Vzkrik 2020 (Društvo Krik in festival Vzkrik)
    • Nika Korenjak: Kako ženska postane morilka, režiser: Aljoša Živadinov Brina Klampfer in Kaja Blazinšek: Paloma, režiserka: Brina Klampfer
    • Gašpar Marinič: Odsekal ti bom krila, režiser: Žiga Hren
    • Suzana Tratnik: Tukaj ni homofobije, režiserka: Živa Bizovičar
    • Varja Hrvatin: Najraje bi se udrla v zemljo, režiserka: Eva Kokalj
    • Peter Rezman: Izrekanje suspenza, režiserka: Nina Ramšak Marković
    • Jernej Potočan: Leta so tekla, mi pa malo manj, režiser: Luka Marcen
    • Tjaša Mislej: Posebna večerja, režiserka: Mojca Madon

Letos bodo na sklepni slovesnosti 51. Tedna slovenske drame podelili osem nagrad.

Poleg že ustaljenih nagrad (nagrada Slavka Gruma, nagrada za mladega dramatika, bienalno Grün-Filipičevo priznanje, Šeligova nagrada in nagrada občinstva) podeljujejo še tri nove nagrade: nagrado Tedna slovenske drame za najboljšo igralko, nagrado Tedna slovenske drame za najboljšega igralca in posebno nagrado Tedna slovenske drame po izboru žirije.

Strokovna žirija v sestavi Srečko Fišer (predsedujoči), Matej Bogataj in Amelia Kraigher je že do konca februarja opravila svoje delo in med šestintridesetimi prispelimi besedili za nagrado Slavka Gruma nominirala naslednja: Delo in deklica I–V: Drame tlačank Nike Švab, Franc Vedrane Grisogono Nemeš, potem že tečem Simone Semenič in Tega okusa še niste poskusili Maje Šorli; slednja je bila po soglasni odločitvi žirije tudi nagrajena. Nagrajenko so organizatorji festivala razglasili že 6. aprila 2021, ko bi se festival zaključil v tradicionalnem terminu.

Znana je tudi dobitnica nagrade za mladega dramatika 2021. Na natečaj za nagrado za mladega dramatika je letos prispelo enajst besedil. Žirijo je najbolj prepričalo delo Jutri je v sanjah izgledal drugače Nine Kuclar Stiković.

Prav tako pa je že od pomladi znan prejemnik Grün-Filipičevega priznanja, ki ga Teden slovenske drame že od leta 1979 bienalno podeljuje za dosežke na področju dramaturgije in teatrologije. Tudi letošnjega nagrajenca Milana Ramšaka Markovića je izbrala že omenjena strokovna žirija.

»Natečaj 2021 je bil prvič izpeljan po spremenjenih propozicijah, ki predpisujejo, da lahko sodelujejo samo neobjavljena in neuprizorjena besedila. Žirija je delala v pogojih, ki so jih postavljali ukrepi za zajezitev epidemije; omejitve gibanja so otežila kvalitetno in neposredno in osebno angažirano izmenjavo mnenj,« je povedal predsednik žirije Srečko Fišer in dodal: »Epidemija je po vsem sodeč tudi kreativne potenciale slovenskih dramatikov bolj inhibirala kot spodbudila; sicer pa najtežji del epidemije sega čez časovni okvir pričujočega natečaja, pa tudi nasploh neposredna aktualnost ni najboljša navdihovalka. To ne pomeni, da so besedila ignorirala takrat (in še vedno) najbolj žgočo svetovno temo: je močno in na različne načine navzoča, a v celoti je mogoče reči, da mora tematika še ustvarjalno dozoreti. To v veliki meri velja tudi za druge teme: nastajajoča slovenska dramatika je odzivna na impulze sveta, v katerem se poraja; nekaj težav pa ima pri iskanju primerne perspektive, za upodabljanje teh impulzov. Eden bolj stimulativnih dramatiških ambientov za slovenske dramske pisce, tako ›zrele‹ kot ›mlade‹, se zdi fantastično-utopični (zvečine distopični). V neki meri je to gotovo odsev dogajanja v svetovni produkciji; a prav tako je mogoče razbrati indirekten epidemični refleks. Vsekakor gre za pisanje, ki išče poti iz utesnjujoče resničnosti. Tema boja za socialno pravičnost, ki je bila močno navzoča v pisanju dosedanjega časa, slabi, v ospredje stopa tema pobega iz dejanskega ali metaforičnega lockdowna.« In sklenil: »Seveda pa žirija v vseh treh razpisih, ki so bili v njeni pristojnosti, ni iskala trendovskega, marveč tisto, kar na svojem področju kaže najboljši spoj človeške vsebine in umetniške artikulacije; kar je definicija umetniškega dela.«

Dodatni program

Dodatni program 51. festivala bo še posebej bogat. Pripravljajo kar deset dogodkov.

  • Dve okrogli mizi
    • Spolne in psihične zlorabe v polju gledališča, študijskih procesih in izobraževanju (Društvo gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije)
    • Spreminjevalke: Dramske avtorice med epidemijo covida-19 (Slovenski center ITI)
  • Simpozij
    • Magično gledališče Rudija Šeliga (Prešernovo gledališče Kranj, Fundacija Rudi Šeligo in SLOGI)

»Dramski opus Rudija Šeliga nas tudi danes navdihuje s svojo magično kot tudi družbeno kritično močjo. Simpozij o Šeligovi dramatiki je priložnost, da na novo premislimo dramatikov literarni in gledališki kozmos. Na celodnevnem simpoziju, ki bo potekal v prostorih Slovenskega gledališkega inštituta, se bo sedem prominentnih udeležencev z različnih področij in generacij soočilo z njegovim opusom: dr. Anja Bajda, Andraž Gombač, dr. Eva Kraševec, dr. Svetlana Slapšak, Dorian Šilec Petek, Vilma Štritof in dr. Tomaž Toporišič. Predstavitvam bo sledila okrogla miza, ki jo bo vodil dr. Rok Andres,« je povedala avtorica koncepta in vodja simpozija Marinka Poštrak.

  • Novi prevodi slovenske dramatike
    • Cankar Goes West | Cankar gre na zahod Predstavitev prevodov in izdaje sedmih dram Ivana Cankarja v angleški jezik (Prešernovo gledališče Kranj in Crane Creations Theatre Company Mississauga, Kanada, ob podpori programa Ustvarjalna Evropa, 2014–2020).
    • Rosalina Perales: Slovenian Post Independence Theater | Slovensko gledališče po osamosvojitvi Predstavitev prevodov treh sodobnih slovenskih dram v angleški in španski jezik: Hodnik Matjaža Zupančiča, Komedija o koncu sveta Evalda Flisarja in si Simone Semenič.

•       Manca Lipoglavšek, Helena Šukljan: DRAMAKURBIJA

Produkcija Akademijskega studia AGRFT

  • Dan nagrajenk in nominirank

Bralne uprizoritve odlomkov dram, nominiranih za nagrado Slavka Gruma 2021, ter pogovor s prejemnico nagrade Slavka Gruma 2021 in prejemnico nagrade za mlado dramatičarko 2021 (Prešernovo gledališče Kranj, AGRFT in SLOGI).

  • FORSALE Lot9: Besedilo

Predstavitev dražbe uprizoritve Beton Ltd. Ich kann nicht anders Dražbene hiše uprizoritvenih umetnosti FORSALE, na kateri je Prešernovo gledališče Kranj kupilo Lot9: Besedilo – vse besede iz uprizoritve. Predstavitvi bo sledil problemski razgovor s strokovnjaki za uprizoritvena besedila (Prešernovo gledališče Kranj, Bunker in Beton Ltd.).

  • Dva koncerta
    • Janez Škof & Marjan Stanić
    • o   Simpatico (duo z gostom)
  •  DRAMSKI IzZOOM: Upamo, da si zaupamo | gledališki omnibus za virtualni prostor (Prešernovo gledališče Kranj ter Enota dramskih pisateljic in pisateljev Združenja dramskih umetnikov Slovenije (ZDUS)
  • Gre za projekt razvoja dramskega pisanja za virtualni prostor. Po uvodnem izobraževanju je festival odprl poziv dramskim pisateljicam in pisateljem za besedila, namenjena produkciji na videokonferenčni platformi Zoom. Idejna vodja projekta Kim Komljanec je povedala, da gre za gledališče na spletu, kjer se igralci in občinstvo srečujejo v skupnem emocionalnem in kognitivnem prostoru, čeprav fizično niso skupaj. Kolektivna izkušnja, ki jo ponuja Zoom, je tako zelo podobna izkušnji gledališča v dvorani in na odru, saj se gledalec oziroma gledalka med ogledom zaveda tudi svojih sogledalcev oziroma sogledalk. Tudi uprizoritveni način je gledališki. »Takoj ko omenimo ekran, ljudje pomislijo na hibrid med filmom in gledališčem ali pa na streaming predstav, igranih na odru. A s tem projektom končno tudi v Sloveniji vstopamo v polje spletnega gledališča, ki se odvija v virtualnem prostoru. To nima praktično nič skupnega s filmom, saj publiki ponuja živo, kolektivno gledališko izkušnjo, kjer smo gledalci prisotni v skupnem prostoru, do neke mere vidni eden drugemu, tudi z motnjami, podobnimi šuštenju zavitkov bonbonov v dvorani. Obenem pa to nima nič skupnega s streamingom predstav, igranih na odru, saj v Zoom gledališču igralci niso na fizičnem odru, ampak je prostor igre ustvarjen virtualno, včasih s fizično scenografijo, včasih pa s tehnologijo in vizualnimi aplikacijami, kot so virtualna ozadja, filtri ipd. Dramski pisatelji in pisateljice Simona Hamer, Tomaž Lapajne Dekleva, Manica Maver, Miha Mazzini in Jaka Andrej Vojevec so napisali pet kratkih dramskih besedil, namenjenih specifično virtualnemu prostoru, s čimer so naredili ogromen korak naprej na področju sodobne slovenske dramatike. Zanimivo je, da so se besedila, ki so žanrsko in vsebinsko sicer zelo raznolika, tematsko vseeno povezala, saj se vsa dotikajo vprašanja identitete in medčloveškega zaupanja na spletu, zato smo omnibusu dali naslov Upamo, da si zaupamo

Kim Komljanec letos s TSD sodeluje tudi kot mentorica delavnic dramskega pisanja, ki jih festival organizira že tradicionalno in so bile v letu 2019 prvič zamišljene kot rezidenčne (v sodelovanju z Layerjevo hišo), nato pa je takšno izvedbo preprečila epidemija covida-19. Ob 51. TSD so se delavnic kot udeleženci udeležili dramske pisateljice in pisatelj Vesna Hauschild, Neja Repe, Eva Kučera Šmon in Jaka Andrej Vojevec. Izpod njihovih peres pod vodstvom mentorice nastajajo štiri enodejanke na temo življenje v času covida-19.

Gledališki festival bosta v sredo, 3. novembra, ob 19.00 slovesno odprla župan Mestne občine Kranj Matjaž Rakovec in vršilka dolžnosti generalnega direktorja Direktorata za ustvarjalnost na Ministrstvu za kulturo Barbara Koželj Podlogar. Na uvodni prireditvi bodo tudi slovesno podelili nagradi z odpovedanega 50. Tedna slovenske drame, in sicer Tjaši Mislej nagrado Slavka Gruma 2020 za besedilo Naše skladišče ter Varji Hrvatin nagrado za mladega dramatika 2020 za besedilo Vse se je začelo z golažem iz zajčkov.

Podelitvi nagrad bo sledila prva tekmovalna predstava festivala, tj. uprizoritev Škofjeloški pasijon (Oče Romuald/Lovrenc Marušič) v režiji Jerneja Lorencija, ki je nastala v produkciji Prešernovega gledališča Kranj in Mestnega gledališča Ptuj.

»Dogodek je tu, dogodek imate v mestu!«

Prelistaj tiskano izdajo tednika Novi glas.

Oglej si zbirko tiskanih izdaj našega tednika.

Tiskane izdaje

Prireditve

Vreme