“Odprta obzorja” v palači Attems v Gorici
Po uspehu razstave “Orizzonti dischiusi / Razprta obzorja”, ki je bila na ogled lansko pomlad v bivši ribarnici na tržaškema nabrežju, se tudi Gorici obetajo “Odprta obzorja / Orizzonti aperti”. Razstavo, ki je nastala na podlagi tržaške in jo je uredil Joško Vetrih, bodo odprli v četrtek, 11. aprila, ob 18. uri na sedežu Pokrajinskih muzejev v palači Attems Petzenstein.
Na ogled bodo dela iz umetniških zbirk delniške družbe KB1909 in banke Monte dei Paschi di Siena, med katerimi izstopajo slike uveljavljenih in mednarodno priznanih umetnikov, kot so Veno Pilon (1896–1970), Ivan Čargo (1898–1958), Anton Zoran Mušič (1909–2005), Lojze Spacal (1907–2000), Avgust Černigoj (1898–1985) in Tone Kralj (1900–1975). Novost in adut goriške pobude je gotovo njena vmestitev znotraj muzejske ustanove, tako da bodo nekatera dela postavljena na ogled v okviru stalne galerijske postavitve. Tudi na ta način želijo pobudniki opozoriti širšo – predvsem italijansko – javnost na nekatera manj znana ali celo nepoznana imena umetnikov, ki so se na Goriškem rodili ali so tam ustvarjali. Med te sodijo Avgusta Šantel ml. (1876–1968), pranečakinja Jožefa Tominca, Avgust Bucik (1887–1951), ki ga na razstavi zastopa prizor gradnje mosta (na gornji sliki), Milko Bambič (1905–1991), Spazzapanov učenec in avtor logotipa Radenske, Riko Debenjak (1908–1987) in Rudolf Saksida (1913–1984), ki se je v tridesetih letih s Cralijem in Cenisijem ogrel za futurizem in je danes skoraj tonil v pozabo. Ta seznam dopolnjujejo še Cvetko Ščuka (1895–1987), Albert Sirk (1887–1947), Jože Cesar (1907–1980), Robert Hlavaty (1897–1982), Avrelij Lukežič (1912–1980), Demetrij Cej (1931–2012), Silvester Komel (1931–1983) in sodobniki Bogdan Grom, Andrej Kosič, Klavdij Palčič, Vladimir Klanjšček in Franko Vecchiet, avtor mozaika na trgu Transalpina oz. na Kolodvorski.
Prvič bo na razstavi na ogled svojevrstno Mušičevo delo. Gre za papir, ki je bil doslej znan samo po risbi na hrbtni strani, kjer je leta 1945 umetnik skiciral veduto Rafuta, griča pri Gorici; v palači Attems bo končno na ogled prednja stran lista, kjer je izrisana fasada beneške cerkve San Moisè. Ta je služila kot predloga za gvaš iz leta 1944, ki ga danes hrani Galerija Mihe Maleša v Kamniku. Posebna in enkratna vrednost lista se skriva ravno v časovnem razmaku, ki ločuje nastanek obeh risb, saj se je v tistem časovnem “intermezzu” Mušiču zgodil Dachau, ki ga je sam umetnik preimenoval v šolo življenja napram šoli slikarstva, zagrebški akademiji.
»Odprta obzorja v Gorici« izpostavljajo tudi zanimiv zgodovinski podatek, ki nesluteno povezuje javno ustanovo in zasebno podjetje. Širši publiki je znano, da Pokrajinski muzeji domujejo v palači Attems Petzenstein vse od leta 1900, maloštevilni pa vedo, da je delniška družba KB1909 neposredna dedinja Kmečke banke, ki so jo leta 1909 ustanovili v isti palači Attems Petzenstein. Tu so imele svoj sedež tudi Slovensko kmetijsko društvo, Slovenska kmečka stranka in uredništvo časopisa Kmečki glas.
ORIZZONTI APERTI A GORIZIA. ARTE DEL NOVECENTO TRA ITALIA E SLOVENIA ODPRTA OBZORJA V GORICI. UMETNOST 20. STOLETJA MED ITALIJO IN SLOVENIJO
Gorica, Pokrajinski muzeji, palača Attems Petzenstein, 12. april – 26. maj 2013.
Odprtje: četrtek, 11. aprila, ob 18. uri
Pobudniki razstave so Pokrajina Gorica – Pokrajinski muzeji in KB1909 Società per azioni – Delniška družba. A cura di Joško Vetrih.
Urnik: od torka do nedelje od 10. do 17. ure. Vstopnina: redna 3,50 €, znižana 2,50 €.
Info: t. +39.0481.547499; f. +39.0481.531798; musei@provincia.gorizia.it
ZARADI POSTAVITVE RAZSTAVE BODO POKRAJINSKI MUZEJI V ČETRTEK IZJEMOMA ZAPRTI DO 18. URE.