Aktualno

O pametnem telefonu in duhovnem življenju

O pametnem telefonu in duhovnem življenju

Gorica, sv. Ignacij / Predavanje: p. Peter Lah DJ

V stari zakristiji cerkve sv. Ignacija, ki velja – poleg gradu – za simbol Gorice, so ob praznovanju farnega zavetnika, 31. julija, organizirali srečanje, posvečeno zelo moderni temi: t. i. pametnim telefonom. O tem, kakšen vpliv imajo na današnjega človeka, je spregovoril p. Peter Lah, “Ignacijev sin”, slovenski jezuit, rektor svetišča na Sv. Višarjah, ki poučuje družbene komunikacije na papeški gregorijanski univerzi v Rimu. Z gostom se je pogovarjal nekdanji stolni župnik, g. Sinuhe Marotta, ki je že v uvodu poudaril, da je argument še kako povezan s sv. Ignacijem. Naslov večera je bil Življenja, ki jih je spremenil pametni telefon. Družbena omrežja in notranje življenje. Skrb za duhovno življenje je bil “eden glavnih darov, ki jih je sv. Ignacij pustil Cerkvi in vsemu svetu”, je povedal g. Sinuhe, ki je tudi navedel nekaj zanimivih podatkov: da je na svetu več telefončkov oz. SIM-kartic kot oseb, da je 2,7 milijarde oseb povezanih na družbena omrežja, od teh 2,5 z mobijem, da je bila Italija lani po številu mobilnih telefonov v razmerju s številom prebivalcev tretja država na svetu. “Pravimo mu pametni telefon, upati je, da bi ga tudi pametno uporabljali, da bi bili povezani z ljudmi”, je še dejal.
P. Lah je uvodoma povedal, da je notranje življenje človekova sposobnost vzpostaviti in ohraniti določeno distanco do sveta in nas samih. Žival te razdalje ne zaznava, reagira nagonsko. Ključen pojem jezuitske duhovnosti je sposobnost refleksije, ki pomeni prav to, da iz distance bolje razumem, kaj se mi dogaja.
Zahodne družbe so od druge svetovne vojne dalje razvile liberalne pluralistične demokracije, ki nam omogočajo, da živimo v spoštovanju kulturnih, jezikovnih in drugih različnosti. Tradicionalna sredstva družbenega obveščanja (časopisi, radio in televizija) so take vzore pluralizma, vzajemnega poznavanja in sožitja spodbujala in ohranjala. Pri časniku uredniki premislijo, kaj je pomembno objavljati za bralce; vsebine izbirajo po kriterijih, ki so v svetu profesionalnega časnikarstva “dobri”: “novica mora biti preverjena, pametna, aktualna in popolna”. V naši družbi je vedno večji izziv sobivati v različnosti, ker je za veliko večino ljudi glavni vir informacij o tem, kar se dogaja okrog nas, pametni telefon oz. internet. Družbena omrežja pa delujejo na popolnoma drugačen način kot tradicionalni mediji. “Facebook postaja moj svet”: v njem “živijo” moji “prijatelji”, osebe, ki sem jih “sprejel” in jim dopustil, da so tam. In jaz lahko opazujem, kaj delajo, katere misli zapisujejo, katere slike ali internetne povezave delijo. “Google in Facebook me poznata odlično”. Smartphone pozna ceste, po katerih se vsak dan peljem. In zato svetuje, kaj lahko tam naredim oz. nakupim. “Veliki raziskovalni centri analizirajo naše vedenje in nas poznajo bolje, kot sami mislimo”. Poznajo naše interese, vrednote, obnašanje, vedo, s kom se družimo itd. Mobi “bere” vsako besedo, ki jo berem, pišem, izrečem. Analizira vsako podobo. “Zmogljivost t. i. umetne inteligence je grozljiva”. Ne jemlje v poštev, kar delam enkrat, temveč to, kar delam redno, moje vedenjske vzorce. V ozadju je seveda komercialna logika. Google prodaja informacije. To je tudi razlog za krizo klasičnih medijev. Letalska linija je nekdaj oglaševala v časnikih ali po televiziji: zdaj gre do Googla oz. Facebooka, saj vsakdo, ki išče letalsko karto, se še najprej pozanima na internetu, gotovo ne v časopisu. Kdor bo npr. po internetu iskal karto za let v Kinšaso, bo še nekaj tednov prejemal oglase in ponude za potovanje v Kongo … Reklama je izbrana in namenjena izrecno meni, ki imam določene interese in imam opraviti z “zaprto” skupino “prijateljev”, s katerimi se najpogosteje “družim” na omrežju. To je “mehurček”, v katerem se znajdem. Družbena omrežja, ki bi nas morala “odpirati” svetu, nas torej zapirajo, omejujejo …
Pametni telefon je gotovo koristen pripomoček, toda “tehnologija izkorišča naše težnje in šibkosti”. Preden se je pojavil, je gotovo bilo lažje gojiti notranje življenje, molitev, tišino, prostor, v katerem se kot “rahel šepet” diskretno razodeva Drugi, Bog. Telefonček je zrcalo, ki opazuje moje življenje in mi vrača zrcalno podobo. Googleovi in Facebookovi algoritmi analizirajo vse to in mi na svoj način to spet predstavljajo. Duhovnost ima opraviti z Drugim, ki ga ne morem “upravljati” in predvideti. “Lahko samo čakam v tišini”. Za notranje življenje sta pomembni tišina in zbranost; če sem stalno pod vplivom dražljajev, težko “jemljem distanco”. Facebook in Google nas stalno “bombardirata”, da bi nas spodbujala k nakupovanju. Vsaka sekunda navzočnosti na Facebooku je dragocena za omrežje, ki navade analizira in prodaja informacije oglaševalcem. Od tega živijo velike industrije, v prvi vrsti proizvajalci mobijev, in podjetja, ki nudijo internetne pogodbe. “Bolj sem odvisen od telefončka, več prodajajo”. Prav je, da te tehnologije najdejo primerno mesto v našem življenju; prav je tudi, da to mesto – zlasti mladim – jasno določimo. Pomembno pa je, da se vseh razsežnosti našega življenja ne “polastijo” kot nekak rak. Internet lahko namreč postane prava odvisnost. Danes je skoraj nemogoče izklopiti telefonček… Ko ga mobi “bombardira”, p. Lah skuša reči ‘NE, hvala’, je povedal in poslušalce pozval k temu, da bi tudi oni skušali gojiti to vrlino. Vse, kar pametni telefon ponuja, je čudovito, in vendar “vsega ne potrebujemo. Bomo vseeno dobro živeli”.
Pa še to: duhovno prijateljstvo – z razliko od “prijateljstva” na FB (…)

Cel zapis v tiskani izdaji
Danijel D.

21.08.2019

Komentarji

Naročite svoj izvod tednika Novi glas

Naročite se na tiskano izdajo tednika Novi glas že danes!

Prireditve

Vremenska napoved

Copyright © 2017 - 2019 Noviglas, Vse pravice pridržane!