Kristalografije na temo meje, razstava umetnika Ivana Žerjala

Piše: Giulia Černic

Goriški umetnik in umetnostni zgodovinar Ivan Žerjal razstavlja v Galeriji GONG do 17. januarja. Umetnostna kritičarka Nataša Kovšca, ki je na odprtju razstave 6. decembra uvodoma predstavila umetnika, o Žerjalu pravi, da je na njegovo umetniško izražanje “močno vplivalo življenje ob meji ter razpetost med dva jezikovna svetova”. Iz tega izhajajo tudi dela v sklopu projekta Kristalografije, s katerimi Žerjal nadaljuje raziskovanje različnih izraznih medijev in kako se sporočilnost premeni ob spremembi medija. Razstavljena dela so namreč nastala z uporabo fotografije, risbe, kolaža in prostorske postavitve.

Obmejni prostor je Žerjal upodobil z motivom mreže, ki stoji v ozadju vseh del in simbolizira mrežo na Trgu Evrope oz. Transalpini. V prvi umetnini je to izdelal s tehniko frotaža, to je s pregibanjem čiste bele lepenke. Na slikovni površini je tako ustvaril prikaz le z igro svetlobe in sence. V drugem sklopu del je ob motivu mreže vključil jezik, ki je Žerjalu prav tako blizu kot umetnost. Dvojice črk, ki združene sestavljajo naslov Neizbrisen spomin – Ricordo indelebile, je uporabil kot slikovne elemente in jih postavil na mrežo, prav tako izdelano s pregibanjem.

Največ razstavljenih slik sestavlja ročno izrisana mreža, na katero je avtor del postavil fotogafije migrantov in tako podal sodobnejši pogled na temo meje. Fotografije je oblikoval s tehniko dekolaža, s katero je iz njih izluščil le najpomenljivejše detajle. S postavitvijo izbranih delcev na velike podlage je ustvaril občutek raztrganosti in neenotnosti.

Kot je obrazložila umetnostna kritičarka, mreža v delih ni le simbolj ograje, ki pomeni ločitev, ampak se navezuje tudi na dojemanje prostora in časa kot štiridimenzionalnega prostora po Einsteinovi teoriji relativnosti. Elementi pri nekaterih slikah, ki so postavljeni na koordinatni sistem, imajo obliko stožca. Na tak način je grafično prikazana četrta dimenzija, in sicer čas, ki v tem primeru simbolizira zgodovinska dogajanja, usode in zgodbe ljudi. Stožci, izdelani iz epoksi smole in postavljeni na kovinsko ploščo, so prav tako glavni element prostorske postavitve.

Na odprtju razstave je umetnik prisotnim predstavil le osnovno idejo del, ni pa se dotaknil sporočilnosti, ker si po njegovem mnenju mora vsak gledalec dela razlagati po svoje.

Prelistaj tiskano izdajo tednika Novi glas.

Oglej si zbirko tiskanih izdaj našega tednika.

Tiskane izdaje

Prireditve

Vreme