Iz čudežnega napitka izlita resnica

Po komediji spet komedija! Potem ko je po novem letu Slovensko stalno gledališče svojim abonentom, ki zahajajo v tržaški Kulturni dom – goriški je namreč niso bili deležni, razen če se predstave niso udeležili ob dnevu žena v SNG Nova Gorica – postreglo s Feydeaujevim vodvilom Ne sprehajaj se no čisto naga! , je tokrat na predpremierni in premierni uprizoritvi na malem odru Kulturnega doma v Trstu, v četrtek, 14., in v petek, 15. marca 2013, spet ponudilo v pogled in razmislek komedijski splet, ki na sodoben način spregovori o ljubezni in strahu, dva nepogrešljiva sopotnika človeka na zemeljskem popotovanju. Humoren pristop k njima nudi eden izmed najvidnejših predstavnikov srednje generacije katalonskih dramatikov, Jordi Galceran Ferrer (1964), ki se je začel ukvarjati s pisanjem za gledališče l. 1982, ko je tudi nastopal v predstavah ljubiteljskih gledališč kot igralec in režiser. Njegovo najbolj znano delo je Grönholmova metoda, ki je bilo prvič uprizorjeno v katalonskem gledališču maja l. 2003 in je doživelo izreden uspeh ter prejelo več nagrad; pod naslovom Metoda je pristalo tudi na filmskem platnu. Na Slovenskem so igro uprizorili v Gledališču Ptuj pod režijsko taktirko hrvaške gledališke ustvarjalke Nenni Delmestre. Morda je prav ta njena izkušnja z Galceranom nagovorila vodstvo SSG, da je njegovo delo Burundanga, ki je odrski krst doživelo v gledališču Maravillas v Madridu 1. julija 2011, zaupalo njeni režijski paličici. V slovenskem jeziku, v tekočem prevodu Marjete Drobnič, so Burundango odrske luči prvič obžarile prav na malem odru SSG. Obenem je bila to tudi njena prva odrska postavitev v Italiji. Režiserka Delmestre je tretjič uspešna gostja v našem gledališču. Kot njeno interpretacijo Paravidinovega Tihobitja v jarku (2006) in Albeejeve Kdo se boji Virginie Woolf (2008) je tudi njena režijska interpretacija komedije Burundanga na splošno naletela na odobravajoč odziv publike, čeprav se je nekaterim gledalcem celotna vsebina zdela bolj plehka. Mestoma se je občinstvo sproščeno prepustilo smehu ob sosledici posrečeno razvitih, tudi pikrih replik, ki so izvirale iz nepredvidenih situacij. Te pa so se razvijale zaradi razkritij resnice, ki jih je povzročal napitek, nekakšno mamilo, poimenovano burundanga. Kdor ga izpije, se mu razveže jezik in izpove vso resnico, ki jo je zavestno in vztrajno zakrival. Za sogovornika je to razkritje včasih kar boleče. Žrtvi burundange sta Manel in njegov prijatelj Gorka. Manel je na videz povsem navaden fant, ki se ukvarja z računalništvom in ima dekle Berto, študentko zgodovine. Ta je z njim zanosila in bi rada vedela, ali jo Manel res ljubi, zato mu na spodbudo sostanovalke, farmacevtke Silvie, nalije napitek v pivo… in seveda izve marsikaj, kar jo zbega, tudi to, da je pripadnik teroristične baskovske organizacije Ete. Pod vplivom burundange pa Gorka, ki naj bi bil neustrašen član iste organizacije, izlije svoja zatrta čustva in prizna svojo zelo obrobno vlogo v Eti, ki je že kar nekaj časa ni več, saj so aretirali vse njene voditelje. Zato njuna ugrabitev bogatega Jaimeja, ki se izkaže kot Silviin stric, izpade kot klavrna farsa, čeprav je storjena z nabitim revolverjem, kar vzbuja strah in pretirano Silviino reakcijo. Izkaže pa se, da je bil tudi ugrabljeni Jaime včasih zagrizen protestnik in Manelu in Gorku našteje vse naivnosti in nepremišljenosti, ki sta jih zagrešila ob njegovi “ugrabitvi”. Vse njuno “teroristično” početje učinkuje popolnoma anahronistično. Manel in Gorka sta tako “postavljena ob zid” in se morata soočiti z dejstvi in zrelo sprejeti odločitve, ki jih jima nastavljajo življenjske okoliščine.
V uglajeni, pretanjeni režiji Nenni Delmestre, pozorni na jasnost vsebinske razčlembe in odrsko prisotnost in delež posameznega igralca, se komedijski prizori harmonično pretakajo in sestavljajo všečno celoto, ki bo nedvomno ugajala ljubiteljem komedijskih iger, takih, ki sicer ne vzbujajo cenenega smeha. Iz celotne odrske postavitve veje neka privlačna svežina, tudi zaradi mladih igralcev, ki poosebljajo posrečeno izrisane dramske like. Prikupni igralki Tjaša Hrovat, od letošnje sezone članica SSG, kot bolj zaupljiva in zaljubljena Berta, in gostja Anja Drnovšek kot odločna Silvia, ki so ji izredno všeč moški z uniformo in se na trenutke zdi bolj nevarna od samih “teroristov”, Romeo Grebenšek kot Manel, ki navdušeno – mimo učinkov burundange – sprejme novico, da bo postal očka, in Primož Forte v vlogi značajsko krhkega Gorka so ustvarili prijetno četverico “zaletavih” mladih, ki jim z uravnovešenostjo in izkušenostjo “starejšega” človeka vsestransko – tudi konkretno v uravnoteženosti igre – stoji zanesljivo ob strani Vladimir Jurc – Jaime. Nekakšen pomladno razigran piš preveva tudi scensko podobo celotnega prizorišča, tal, ozadja in scenskih elementov. Sveže delujoča pisanost celote se pretaka tudi v ženskih kostumih, še posebno Berte, ki je najsvetlejši lik te komedije, v kateri se zdi, da avtor Galceran le malo preveč lahkotno in poenostavljeno, čeprav v humornem ključu in z neko oddaljenostjo opazovalca, obravnava resne teme, kot sta npr. odgovorno starševstvo in akcije organizacije Eta, ki se je v času največje angažiranosti zagrizeno, neustrašno in ne brez žrtev borila za pravice Baskov.

Ob premieri Burundange dve razstavi

V prostorih nekdanjega bara v četrtem nadstropju Kulturnega doma v Trstu je bilo po četrtkovi predpremieri in pred petkovo premiero dela Jordija Galcerana Burundanga odprtje razstave. Prva je bila na vrsti svojevrstna razstava, ki jo je priredila skupina Assopuntoniente Collanteartistico in jo namenila interpretaciji taroka. Kakšne skrivnosti nosijo v sebi te karte, sta udeležencem odprtja prebrala Luka Cimprič v slovenščini in Claudio Piuca v italijanščini. Nato so lahko prisluhnili harmoniki Caterine Fiorentini in glasbeni skupini Iboga Vision.
Naslednji dan pa so v preddverju Kulturnega doma odprli fotografsko razstavo pod naslovom Duše (na ogled je vrsta oblakov) Dušana Šorotarja. Razstava je nastala v sklopu prireditev Evropske prestolnice kulture Maribor 2012.

Iva Koršič

SSG / Premiera: Burundanga

Prelistaj tiskano izdajo tednika Novi glas.

Oglej si zbirko tiskanih izdaj našega tednika.

Tiskane izdaje

Prireditve

Vreme