Artemisia Gentileschi-Srečanje

Fotografije: Luca Quaia

Slovensko stalno gledališče 

V petek, 11. junija bo Slovensko stalno gledališče odprlo drugo poglavje sezone, ki je v prejšnjih dneh praznovala ponovno odprtje s praizvedbo predstave v poklon karizmatični modni oblikovalki Coco Chanel. Tudi druga premiera bo predstava po resnični zgodbi, uglašena na žensko tematiko in s še izrazitejšim poudarkom na vprašanju enakopravnosti. Sporočilo se bo prepletalo z likovno umetnostjo skozi dramaturški filter dramatika in režiserja Lina Marrazza v novi uprizoritvi SSG z naslovom Artemisia Gentileschi-Srečanje.
Ravno srečanje z napačno osebo je osrednja tema predstave in življenja italijanske slikarke, ki se je rodila v Rimu leta 1593. Njen prvi mentor je bil oče, ki jo je iz želje po umetniškem izpopolnjevanju zaupal moralno oporečnemu slikarju. Artemisia je bila žrtev posilstva, kar je pogojevalo in usmerilo njene nadaljnje življenjske in tudi umetniške izbire. Obtožbi ni sledilo kaznovanje krivca in časi niso bili zreli za uveljavitev ženske, ki se je želela osvoboditi predsodkov in zaprek. Kljub temu je postala prva članica florentinske Likovne Akademije, ki je do tedaj sprejemala samo moške, bila je uspešna in samostojna podjetnica z mednarodno dejavnostjo, preživljala je sebe in družino z umetnostjo.  »Artemisiin čopič je znal spremeniti vsak motiv v dramsko dogajanje, polno napetosti in energije. V njenih delih ni nič zgolj ljubko ali dekorativno.« – tako je umetnostna zgodovinarka Ermanna Panizon orisala slog slikarke v gledališki zgibanki, ki bo spremljala ogled predstave. Osebna zgodba Artemisie se zrcali v likih, ki jih je najraje upodabljala. To so bile močne in tudi nasilne ženske, nekonvencionalne junakinje: Judita, ki je omrežila Oloferna, vodjo sovražne vojske, in mu odrezala glavo, Lucretia, ki se je po posilstvu odločila za smrt,  Kleopatra, ki je naredila samomor, da bi ubežala rimski nadvladi.
Leta 2014 je Lino Marrazzo napisal dramsko besedilo po zgodbi slikarke, ki je doživelo uprizoritev v italijanskem jeziku v gledališču Rossetti v Trstu. Nova predstava v SSG bo čisto nova uprizoritev, prirejena različica teksta, ki ga je za slovensko praizvedbo prevedel Janko Petrovec. Avtor in režiser predstave, ki je v prejšnjih sezonah že postavil na oder SSG emblematično žensko zgodbo z monodramo Elizabeta, poslednji dan cesarice, je tokrat segel po obstoječih dokumentih in pričevanjih o življenju Artemisie. Odločil se je za raziskovanje specifičnega in manj znanega poglavja njene zgodbe, saj se besedilo za dva igralca vrti okrog spornega odnosa slikarke z očetom.
Protagonistka predstave je Nikla Petruška Panizon, moški soprotagonist v vlogi očeta pa Vladimir Jurc. Scene podpisuje Marjan Kravos, kostume Aleš Čakš, avtor izvirne glasbe je Michele Budai, ki jo v posnetkih izvaja skupaj z violinistom Vanjo Zulianijem.
Nova uprizoritev bo na sporedu do 20. junija v Veliki dvorani SSG v Trstu, v ponedeljek, 21. junija pa bo gostovala v Kulturnem centru Lojze Bratuž v okviru goriške abonmajske sezone. Vse predstave bodo opremljene z italijanskimi nadnapisi. Ob nedeljah v Trstu in za goriško ponovitev je predviden tudi brezplačni avtobusni prevoz.

OB PREMIERI TUDI RAZSTAVA – KAJ SI IMELA OBLEČENO?
Ženska, ki si je v 17. stoletju izborila pot do emancipacije, je prestala krivice in nasilje, da bi se lahko osamosvojila kot profesionalna umetnica, je idealna snov za širše razmišljanje o položaju, vlogi in pravicah žensk skozi stoletja. Zato bo Slovensko stalno gledališče opremilo premiero nove uprizoritve z odprtjem potujoče razstave Kaj si imela oblečeno?, ki se ukvarja ravno z osveščanjem javnosti na temo nasilja nad ženskami.
Na dan premiere in do konca ponovitev bo na ogled simbolična postavitev, ki je rezultat projektnega dela Jen Brockman, direktorice Centra za preprečevanje spolnega nasilja in izobraževanje v Kansasu ter Mary A. Wyandt Hiebert, vodje programskih iniciativ Centra za izobraževanje in osveščanje proti posilstvom na Univerzi v Arkansasu. V Italiji je razstava zaživela na pobudo Združenja Libere Sinergie, ki se ukvarja z bojem proti spolni diskriminaciji. Namen projekta je premagati predsodke, zaradi katerih žrtev postane krivec. Poleg zgodb so zato razstavljena oblačila, ki so povsem podobna tistim, ki jih je žrtev nosila v trenutku napada. Prav gotovo tudi v primeru Artemisie Gentileschi ni bila obleka vzrok zločina, ki je povzročil neizbrisno travmo.
V Trstu sta razstavo postavila Valentina Cunja in Peter Furlan. Razstavo so v dveh sezonah priredili v več kot petdesetih mestih in bo tokrat, prvič na ogled v Trstu. Uradno odprtje bo doživela ob premieri predstave Artemisia Gentileschi-Srečanje, ob 19.30 v vhodni veži gledališča, z uvodno besedo psihologinje v družinski posvetovalnici v Gorici Jane Pečar.

Prelistaj tiskano izdajo tednika Novi glas.

Oglej si zbirko tiskanih izdaj našega tednika.

Tiskane izdaje

Najbolj brano

Prireditve

Vreme